By using its purchasing power to procure environmentally friendly goods and services, the public sector can significantly contribute to sustainability in production and consumption. The sector's support is also needed for the development of a circular economy (CE), but the absence of a suitable procurement practice often constitutes a barrier. A pressing example for a global need to develop the CE further exists in the tyre context. By the end of 2030, the number of end-of-life tyres (ELT) is expected to rise significantly. This article analyses the role and situation of public procurement and the necessity of quality infrastructure elements to support a sustainable tyre CE in the European Union's member state Germany. It relies on a multiple case case study-based Grounded Theory approach and 22 interviews with public procurement professionals. Five types of barriers for sustainable circular tyre procurement were identified, concerning regulatory, technical, social, market, and ecological aspects. Possible strategies to overcome them were developed, leading to 14 recommendations for German policymakers and public procurement organisations. In particular, the recommendations focus on the two quality infrastructure elements 'standards' and 'labelling', with four standardization aspects and eight labelling topics in total.
Die Arbeit untersucht die Weiterentwicklung des EU-Beihilfenrechts für Dienstleistungen von allgemeinem wirtschaftlichen Interesse (DAWI), insbesondere im Hinblick auf das sog. Almunia-Paket und die Diversifizierungsstrategie der EU-Kommission. Sie analysiert dazu zwei Referenzfelder, das Krankenhauswesen, insbesondere Betriebskostendefizitausgleiche, als Beispiel für kleinere, soziale DAWI und die Förderung von Flughäfen als Beispiel für größere DAWI: Eine Weiterentwicklung bzw. Verbesserung ist demnach nur teilweise, nicht jedoch für soziale DAWI bzw. DAWI im Krankenhauswesen gelungen, da die Praxis, die Defizitausgleiche regelmäßig für gerechtfertigt erachtet, die einschlägigen, wenig ausgefeilten Regeln inkonsistent anwendet. Zur Lösung der daraus resultierenden Rechtsunsicherheiten und zur Verringerung des Umsetzungsaufwands schlägt die Arbeit eine gesetzliche Lösung zur Legalisierung von Beihilfen für Krankenhäuser mit lokaler bzw. regionaler Versorgungsaufgabe vor. / »Evolution of EU State Aid Law for Services of General Economic Interest? A study using the example of the German hospital and the German airport market« -- This monograph analyses the evolution of EU State Aid Law for Services of General Economic Interest (SGEI), especially the SGEI package, with regard to the EU-Commission's objectives of clarification, simplification and diversification. Therefore, the analysis explores the field of hospital subsidies, especially budget deficit compensation as an example for smaller or social SGEI and also the field of airport subsidies as an example for bigger SGEI.
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